Publicatie LTR jaarrapportage 2024

Document

Grote zorgen over blijvend hoog aantal traumapatiënten

In 2024 zijn in Nederland 75.232 patiënten binnen 48 uur na een incident via de spoedeisende hulp (SEH) in een ziekenhuis opgenomen. Dat zijn er meer dan in 2023, toen het om 73.957 patiënten ging.

Deze cijfers komen uit het jaarrapport van de Landelijke TraumaRegistratie (LTR) van 2024, dat vandaag wordt gepubliceerd door het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Hierin staan gegevens van patiënten die na een incident binnen 48 uur in een Nederlands ziekenhuis zijn opgenomen.

 

Vergeleken met de coronajaren 2020 (71.619) en 2021 (72.441) liggen de aantallen duidelijk hoger. Door de invloed van corona is het echter lastig om de ontwikkeling over vijf jaar goed te duiden. Het is daarom nog te vroeg om te zeggen of de dalende trend van het afgelopen decennium is gestopt. Pas in de komende jaren zal blijken of het aantal ziekenhuisopnames na een incident zich stabiliseert.

Wel valt nu al vast te stellen dat het aantal opnames – ruim 75.000 in 2024 – onverminderd hoog blijft. En dit zijn alleen de patiënten die zijn opgenomen; het aantal slachtoffers dat door een incident naar het ziekenhuis gaat, ligt dus nog hoger. De maatschappelijke impact hiervan is groot. Uit de LTR-cijfers blijkt namelijk dat 69% van de opgenomen patiënten die bijvoorbeeld schedelhersenletsel hebben, blijvende beperkingen houdt na ontslag uit het ziekenhuis. Dat maakt duidelijk dat dit aantal omlaag moet.

Een belangrijke sleutel ligt in preventie. In het verleden is al gebleken dat veiligheidsmaatregelen bijdragen aan het terugdringen van het aantal ernstig gewonde traumapatiënten.

Fietsongevallen meest voorkomende oorzaak van letsel in verkeer

Ingaand op opvallende cijfers uit het LTR rapport zien we dat de meeste incidenten plaatsvinden in privésfeer, vaak als gevolg van een val. Verkeersongevallen staan op een tweede plaats. In het verkeer zijn fietsongevallen de meest voorkomende oorzaak van letsel. Het aantal in de LTR geregistreerde fietsongevallen is de afgelopen jaren sterk gestegen.

De meeste opgenomen fietsers zijn 70 jaar of ouder, maar ook andere leeftijdsgroepen laten een stijging zien. Zo is het aantal ernstig gewonde fietsers van 40 tot 49 jaar in 2024 bijna verdubbeld ten opzichte van 2020, met de grootste toename in 2022, direct na de coronajaren. Ook het aantal fietsende jongeren dat ernstig gewond raakt is de afgelopen jaren onverminderd hoog. De cijfers uit de LTR maken duidelijk dat fietsongevallen niet alleen ouderen treffen. Ook jongeren en volwassenen van middelbare leeftijd lopen steeds vaker ernstig letsel op. De risico’s in het fietsverkeer raken dus iedereen en vragen om een brede preventie-aanpak.

De groei van het aantal fietsongevallen wordt vaak gekoppeld aan het toenemende gebruik van de elektrische fiets. In de LTR-registratie wordt echter niet vastgelegd om welk type fiets het gaat, waardoor dit verband op basis van de LTR niet te bevestigen is.

De kracht van de LTR

De LTR is een belangrijk instrument om de kwaliteit van de traumazorgketen continu te monitoren en te verbeteren. Sinds de start in 2007 zijn gegevens vastgelegd van zo’n 1,2 miljoen patiënten met letsel. Omdat alle SEH’s in Nederland deelnemen, biedt de LTR een landelijk dekkend beeld, dat veel mogelijkheden geeft voor rapportages en onderzoek om de kwaliteit van traumazorg te verbeteren.

Voor vragen over de LTR jaarrapportage kan contact worden opgenomen met bureau LNAZ via secretariaat@lnaz.nl.

Document

Document: Landelijk Visitatiereglement Traumazorg

Samenwerking & Verbinding
13 oktober 2025
Terugblik

Terugblik op de IGS Kwartiermakerstraining – Najaar 2025

Coördinatie & Continuïteit
7 oktober 2025
Algemeen

Digitaal A2-spreekuur

Coördinatie & Continuïteit
24 september 2025
Algemeen

Informatie kaart: 𝗪𝗮𝘁 𝗮𝗹𝘀 𝗱𝗮𝘁𝗮 𝗲𝗻 𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝘂𝗶𝘁𝘃𝗮𝗹𝗹𝗲𝗻

Coördinatie & Continuïteit
23 september 2025
Algemeen

Belangrijke verkeershinder A2: gevolgen voor de zorgsector Limburg

Coördinatie & Continuïteit
22 september 2025
Algemeen

In november grote hinder verwacht voor zorgverkeer A2 Het Vonderen – Kerensheide

Coördinatie & Continuïteit
31 juli 2025
Terugblik

Terugblik themabijeenkomst Uitval Spraak- en Datacommunicatie

Coördinatie & Continuïteit
6 juni 2025
Terugblik

‘Is het echt dringend?’
Een nascholing over urineweginfecties

IP & AMR
2 juni 2025
Terugblik

Terugblik Themabijeenkomst BCM

Coördinatie & Continuïteit
8 mei 2025