Projecten
Transmuraal Incidenten en Calamiteiten Melden (TICM)
NAZL » OTO Limburg » Projecten » Transmuraal Incidenten en Calamiteiten Melden (TICM)

Transmuraal Incidenten en Calamiteiten Melden (TICM)

Achtergrondinformatie

In de acute zorgketen komen calamiteiten voor waarbij meerdere ketenpartners betrokken zijn. Deze incidenten of calamiteiten moeten worden gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het blijkt echter dat het lastig is om bij calamiteiten in de keten alle relevante informatie voor de analyse en rapportage tijdig te verzamelen binnen de gestelde termijnen.

Om dit probleem aan te pakken, is in 2017 in Zuid-Limburg een pilot gestart met Transmuraal Calamiteiten Melden, aangevuld met complexe incidenten (TICM), op basis van behoefte van  leden van het netwerk.

Werkwijze

Wanneer een calamiteit of incident plaatsvindt in de acute zorgketen, waarbij minimaal twee ketenpartners betrokken zijn en dat meldingsplichtig is bij de inspectie, kan een ketenpartner dit melden bij het NAZL voor een TICM-procedure. De betrokken partners verzamelen intern de gegevens en voeren een analyse uit volgens hun eigen organisatieprotocollen.

Voordat de rapportage naar de IGJ wordt verstuurd, organiseert het NAZL een TICM-bijeenkomst. Hierbij zijn vertegenwoordigers van de betrokken ketenpartners aanwezig. Tijdens deze bijeenkomst worden ontbrekende gegevens aangevuld en gezamenlijke verbeteracties geformuleerd. Vervolgens sturen de individuele partners hun rapportage naar de IGJ

Aanvankelijk was het plan om na de gebruikelijke analyses een vergadering te organiseren om eventuele ontbrekende informatie aan te vullen, voordat de rapportage naar de inspectie ging. Echter, na de startbijeenkomst is er een intensieve samenwerking ontstaan. Hierbij zitten de ketenpartners al samen tijdens het afnemen van interviews en het verzamelen van gegevens. Afhankelijk van de situatie wordt ook de analyse gezamenlijk uitgevoerd. In sommige gevallen is er zelfs een gezamenlijke rapportage naar de inspectie gestuurd.

De bijeenkomsten van de TICM-commissie worden gebruikt om casussen te evalueren, verbeterpunten te delen en algemene zaken rondom de afhandeling van calamiteiten te bespreken. Dit wordt door de leden zeer positief ervaren. Daarom is besloten om ook complexere incidenten in de procedure op te nemen.