Workshop omgevingsanalyse

Datum: woensdag 05 juni 2024
Starttijd: 08:30
Eindtijd: 12:30

Workshop omgevingsanalyse

Weten wat er speelt. En wat er over jou, je organisatie, bestuurder of cliënten wordt gezegd. Voorkomen dat je wordt verrast of in ieder geval weet welke sentimenten er leven en hoe over je organisatie gesproken wordt. In positieve, maar ook negatieve zin. De buitenwereld naar binnenhalen en je communicatiebeleid daarop afstemmen. Een organisatie kan niet zonder een grondige sentiments- en omgevingsanalyse. Niet alleen voor, tijdens of na een crisis, maar ook in de dagelijkse operatie. Het is de sleutel tot het vormgeven van een effectieve communicatiestrategie en het voorkomen dat je (ongewild) onderdeel wordt van een mediastorm. Hoe ga je anders om met nepnieuws of desinformatie?

Wat leer je tijdens deze workshop?

Basis van sentiments- en omgevingsanalyse

  • Wat is een omgevingsanalyse?
  • Online vs offline
  • Social media
  • Continu monitoren


Waarom monitoren zo cruciaal is

  • Proactief vs. reactief handelen
  • Issuemanagement: beheersen en versterken van boodschappen
  • Casestudy: bestuurders, management, je merknaam


Hoe richt je een goede omgevingsanalyse in?

  • Tools: Google Alerts, OBI, Coosto
  • Inzicht in Facebook-nieuwssites
  • Effectief gebruik van je eigen social media kanalen
  • Inzet van andere kanalen zoals webcare, KCC en collega’s
  • Casestudy: praktische toepassing

Analyseren en prioriteren

  • Impact vs. effect
  • Casestudy: onderscheiden van hoofdzaken en bijzaken


Vertalen naar acties

  • Incidentbeheersing (IBS)
  • Omgaan met nepnieuws en desinformatie
  • Casestudy: praktische implementatie


Praktische tips

  • Essentiële inzichten voor een succesvolle
    omgevingsanalyse


Praktische informatie

Woensdag 5 juni 2024

08.30 uur – 12.30 uur

De Oolderhof, Broekstraat 35 te Roermond


Deelname op kosten van OTO-Limburg

Benodigdheden

  • Laptop (zelf meenemen)
  • Internettoegang, pen en papier
  • Inloggevens van tools die je al gebruikt
  • Actuele casussen van je eigen organisatie (bijv. een crisis, onbedoelde media-aandacht of publicaties in (vak)media).

Interesse? Stuur een mail naar otolimburg@nazl.nl