Kwaliteitskader Spoedzorgketen
Het Kwaliteitskader Spoedzorgketen, dat in januari 2020 werd geïntroduceerd, is het eerste landelijke kader dat normen, richtlijnen en aanbevelingen beschrijft om de kwaliteit van de spoedzorgketen te verbeteren. Voor elke stap in de spoedzorgketen – van melding, triage, zorgcoördinatie, diagnostiek en behandeling tot aan de coördinatie van de uitstroom – hebben betrokken partijen binnen de spoedzorg afspraken gemaakt hoe zij samen goede spoedzorg vormgeven.
Het kwaliteitskader spoedzorgketen beschrijft de voor een patiënt wenselijke organisatie van de spoedzorgketen wanneer hij zich meldt met een spoedzorgvraag. Vaak zijn meerdere zorgaanbieders betrokken bij de spoedzorgvraag van een patiënt. Het is van belang dat zij weten welke afspraken er zijn gemaakt om samen goede kwaliteit van spoedzorg te leveren. Dat betekent dat de spoedzorg: patiëntgericht, veilig, effectief (doeltreffend), tijdig, efficiënt (doelmatig) , toegankelijk en beschikbaar moet zijn.